دانشکده مهندسی راه آهن- آزمایش بارگذاری خطوط راه آهن
آزمایش بارگذاری خط راه آهن در مجاورت آزمایشگاه مرکزی

بازیابی تصاویر و رنگ‌ها

  آزمایش بارگذاری خط راه­آهن (در مجاورت آزمایشگاه مرکزی مرکز تحقیقات)

 

  کارفرما: مرکز تحقیقات راه­آهن

  مشاور: معاونت پژوهشی دانشکده راه­آهن دانشگاه علم و صنعت

  مجری: دکتر سعید محمدزاده

   

  شکل 1-الف-اندازه­گیری کرنش در 14 نقطه ریل در چهار مقطع

 

  شکل 2-ب-اندازه­گیری تغییرمکان در 7 مقطع ریل

 

  شکل 3-ج-نمایی از شتاب­سنج­های نصب شده

 

  این آزمایش شامل دو سری آزمایش بود. سری اول، آزمایش استاتیکی با اندازه­گیری تنش و تغییرمکان قائم ریل و سری دوم انجام آزمایش ضربه با اندازه­گیری شتاب ناشی از ضربه­ی ریل در نقاط مختلف بود. در آزمایش استاتیک، تنش در 14 نقطه با کرنش­سنج 10 میلیمتری (شکل 5-الف) و تغییرمکان قائم ریل در 7 نقطه با تغییرمکان­سنج 5 میلیمتری (شکل 5-ب) انجام شد. بارگذاری استاتیکی، از عبور یک دیزل شش محوره 120 تنی (شماره 527-60) با سرعت کم ایجاد شد. ریل از نوع سبک 3A و فاصله­ی مرکز به مرکز تراورس­ها حدودا 85 سانتیمتر بود.

در آزمایش ضربه، وزنه­ی 35 کیلوگرمی از ارتفاع 68 سانتیمتری، حدودا در وسط تراورس رها شد و شتاب ریل در 22 نقطه از دو ریل خط راه­آهن اندازه­گیری شد (شکل 5-ج). شتاب­سنج­ها از نوع 5g و 10g و سرعت قرائت اطلاعات 2 کیلوهرتز بود. تراورس­ها از نوع فلزی و نحوه­ی آرایش شتاب­سنج­ها بصورت متقارن نسبت به محور طولی خط درنظر گرفته شد. نیروی اعمالی در اثر ضربه، توسط یک نیروسنج 10 تنی که به نوک وزنه متصل شده بود، اندازه­گیری گردید. ضربه بر هفت تراورس و بر هر تراورس سه بار تکرار شد.
نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی راه آهن:
http://idea.iust.ac.ir/find-18.1515.1553.fa.html
برگشت به اصل مطلب