آزمایش بارگذاری خط راهآهن (در مجاورت آزمایشگاه مرکزی مرکز تحقیقات) کارفرما: مرکز تحقیقات راهآهن مشاور: معاونت پژوهشی دانشکده راهآهن دانشگاه علم و صنعت مجری: دکتر سعید محمدزاده شکل 1-الف-اندازهگیری کرنش در 14 نقطه ریل در چهار مقطع شکل 2-ب-اندازهگیری تغییرمکان در 7 مقطع ریل شکل 3-ج-نمایی از شتابسنجهای نصب شده این آزمایش شامل دو سری آزمایش بود. سری اول، آزمایش استاتیکی با اندازهگیری تنش و تغییرمکان قائم ریل و سری دوم انجام آزمایش ضربه با اندازهگیری شتاب ناشی از ضربهی ریل در نقاط مختلف بود. در آزمایش استاتیک، تنش در 14 نقطه با کرنشسنج 10 میلیمتری (شکل 5-الف) و تغییرمکان قائم ریل در 7 نقطه با تغییرمکانسنج 5 میلیمتری (شکل 5-ب) انجام شد. بارگذاری استاتیکی، از عبور یک دیزل شش محوره 120 تنی (شماره 527-60) با سرعت کم ایجاد شد. ریل از نوع سبک 3A و فاصلهی مرکز به مرکز تراورسها حدودا 85 سانتیمتر بود. در آزمایش ضربه، وزنهی 35 کیلوگرمی از ارتفاع 68 سانتیمتری، حدودا در وسط تراورس رها شد و شتاب ریل در 22 نقطه از دو ریل خط راهآهن اندازهگیری شد (شکل 5-ج). شتابسنجها از نوع 5g و 10g و سرعت قرائت اطلاعات 2 کیلوهرتز بود. تراورسها از نوع فلزی و نحوهی آرایش شتابسنجها بصورت متقارن نسبت به محور طولی خط درنظر گرفته شد. نیروی اعمالی در اثر ضربه، توسط یک نیروسنج 10 تنی که به نوک وزنه متصل شده بود، اندازهگیری گردید. ضربه بر هفت تراورس و بر هر تراورس سه بار تکرار شد. |