تعریف و اهداف
دوره کارشناسی ارشد کنترل وعلائم با هدف تربیت متخصصین شاخص به منظور پوشش مسائل علمی و صنعتی در دو زمینه کنترل سیستم ها و زیر سیستم های حوزه حمل و نقل ریلی و همچنین علائم و ارتباطات در سیستم های حمل و نقل ریلی تهیه گردیده است. دروس این دوره به نحوی تنظیم گشته اند که دانشجویان این رشته بتوانند در کنار گذراندن دروس مهندسی برق (گرایش کنترل) زمینه های تخصصی لازم در حوزه حمل و نقل ریلی (مسائل حوزه کنترل ترافیک، کنترل زیر سیستم های بخش ناوگان و مسائل حوزه سیگنالینگ) را فراگرفته و بتوانند پاسخگوی نیازهای پژوهشی و صنعتی حوزه حمل و نقل ریلی باشند.
ضرورت ها و نیازها
ورود فناوری های نوین به کشور در زمینه های مختلف چون لکوموتیوهای دیزل الکتریک و برقی، واگنهای سرعت بالا، قطارهای خود کشش شهری و بین شهری (ترنستها)، خطوط راه آهن برقی شهری و بین شهری، تجهیزات کنترلی و ارتباطات و همچنین پروژه های ملی قطار پر سرعت مسائل پیچیده پژوهشی را برای صنعت راه آهن ایجاد کرده است.
مجموعه کارشناسی ارشد مهندسی کنترل و علائم با هدف تربیت پژوهشگران و متخصصینی که قابلیت مرتفع نمودن مشکلات فنی حوزه کنترل و علائم را در راه آهن و مترو داشته و پاسخگوی موضوعات تحقیقاتی صنعت ریلی کشور باشد تهیه شده است. سرفصل دوره کارشناسی ارشد بطور اخص به محورهای اصلی زیر خواهد پرداخت و دروس مربوطه نیز بر همین اساس انتخاب شده اند:
· طراحی کنترل کننده ها در حوزه کنترل اتوماتیک ترافیک.
· تحلیل و طراحی سامانه های سیگنالینگ.
· کنترل موتورهای تراکشن.
· کنترل زیر سیستم های مختلف در بخش ناوگان.
دروس جبرانی دوره :
ردیف
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
ساعت
|
پیشنیاز
|
جمع
|
نظری
|
عملی
|
1
|
کنترل مدرن
|
3
|
48
|
48
|
|
|
2
|
مخابرات 2
|
3
|
48
|
48
|
|
|
3
|
مبانی مهندسی راه آهن 1
|
3
|
48
|
48
|
|
|
4
|
مبانی مهندسی راه آهن 2
|
3
|
48
|
48
|
|
|
جدول دروس اختصاصی دوره(3 درس از چهار درس) :
ردیف
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
ساعت
|
پیشنیاز
|
جمع
|
نظری
|
عملی
|
5
|
ریاضیات مهندسی پیشرفته
|
3
|
48
|
48
|
|
|
6
|
کنترل اتوماتیک ترافیک
|
3
|
48
|
48
|
|
|
7
|
کنترل و علائم
|
3
|
48
|
48
|
|
|
8
|
کنترل و علائم پیشرفته
|
3
|
48
|
48
|
|
|
9
|
سمینار
|
2
|
32
|
32
|
|
|
10
|
پایان نامه
|
6
|
|
|
|
|
جدول دروس انتخابی دوره :
ردیف
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
ساعت
|
پیشنیاز
|
جمع
|
نظری
|
عملی
|
11
|
سیستم های کنترل چندمتغیره
|
3
|
48
|
48
|
|
|
12
|
سیستم های کنترل غیرخطی
|
3
|
48
|
48
|
|
|
13
|
شناسایی سیستم ها
|
3
|
48
|
48
|
|
|
14
|
سیستم های کنترل دیجیتال
|
3
|
48
|
48
|
|
|
15
|
سیستم های کنترل تطبیقی
|
3
|
48
|
48
|
|
|
16
|
شبکه های عصبی و کاربرد آن در راه آهن
|
3
|
48
|
48
|
|
|
17
|
کنترل فازی و کاربرد آن در راه آهن
|
3
|
48
|
48
|
|
|
18
|
پردازش سیگنال های دیجیتال
|
3
|
48
|
48
|
|
|
19
|
شبیه سازی و مدل سازی
|
3
|
48
|
48
|
|
|
20
|
فرایندهای اتفاقی
|
3
|
48
|
48
|
|
|
21
|
آنالیز شبکه های تغذیه قطار
|
3
|
48
|
48
|
|
|
22
|
تئوری اطلاعات و کدینگ
|
3
|
48
|
48
|
|
|
23
|
بهینه سازی انرژی در راهبری قطار
|
3
|
48
|
48
|
|
|
24
|
ایمنی قابلیت اطمینان
|
3
|
48
|
48
|
|
|
25
|
ایمنی قابلیت اطمینان در نرم افزار
|
3
|
48
|
48
|
|
|
26
|
مباحث ویژه در راه آهن برقی1
|
3
|
48
|
48
|
|
|
27
|
مباحث ویژه در راه آهن برقی2
|
3
|
48
|
48
|
|
|
|