[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
درباره دانشکده::
اخبار ::
کمک آموزشی::
آموزش::
پژوهش::
معرفی افراد::
زیر مجموعه ها::
دانشجویان::
امکانات::
تسهیلات پایگاه::
::
دفاعیه‌ها

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
کارگاه آموزشی

AWT IMAGE

..
آزمایشگاه مرجع ترمز

AWT IMAGE

..
بازدید علمی

گزارش‌های بازدید دانشکده

..
کنفرانس

AWT IMAGE

پنجمین کنفرانس پیشرفتهای اخیر

در مهندسی راه آهن

..
تالار افتخارات

AWT IMAGE

..
منشور اخلاقی

AWT IMAGE

..
:: گرایش راه آهن برقی ::

تعریف و هدف:

دروه کارشناسی ارشد مهندسی راه آهن برقی دوره ای است آموزشی و پژوهشی مرکب از دروس نظری و پروژه تحقیقاتی در زمینه های برقی کردن راه آهن، شبکه های الکتریکی راه آهن و کنترل می باشد. هدف از ایجاد این دوره تربیت فارغ التحصیلانی است که با فعالیت در زمینه برنامه ریزی، مدیریت، طراحی و پیاده کردن پروژه های پست های الکتریکی راه آهن، توزیع انرژی الکتریکی، شبکه تغذیه قطار، تراکشن موتورها، کنترل کننده های مربوط به هدایت و بهینه سازی و تاسیسات فنی مربوطه بتوانند به نحو موثری پاسخگوی نیازها و کمبودهای سیستم های مختلف حمل و نقل ریلی کشور باشند. فارغ التحصیلان این دوره می توانند علاوه بر انجام امور آموزشی و پژوهشی در دانشگاهها، در مراکز تحقیقاتی، سازمانها، راه آهن جمهوری اسلامی ایران؟، شرکت متروی تهران و حومه، شرکتهای قطار شهری و یا شرکتهای مشاور و سازنده تجهیزات مرتبط با حمل و نقل ریلی و سازمانهای مسئول اجرای طرحهای سیستم الکتریکی و کنترلی قطار فعالیت نمایند. همچنین این فارغ التحصیلان می توانند جهت ادامه تحصیل در دوره دکترا ادامه تحصیل بدهند.

ضرورت و اهمیت:

امروزه توسعه و پیشرفت راه آهن بدون استفاده از قطارهای مسافری سریع و باری پرقدرت میسر نیست. نیاز به آینده و بهره برداران، حمل و نقل بین شهری را به استفاده از قطارهای برقی رهنمون می سازد که با محدودیتهای فنی کمتر قابلیت کار در شرایط سخت تر را دارند. از طرف دیگر توجه روزافزون به کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ و پرترافیک مسئولین حمل و نقل شهری را به استفاده از سیستمهای قطار سبک شهری برقی و مترو تشویق می سازد. حرکت به سوی این اهداف بدون داشتن متخصصین آگاه در زمینه برقی میسر نیست. طرح دوره کارشناسی ارشد مهندسی راه آهن برقی در جهت پاسخگویی به این نیاز روزافزون صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری کشور است.

نقش و توانایی:

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد مهندسی راه آهن برقی می توانند:

1- به انجام پژوهشهای کاربردی و توسعه ای در زمینه نیازهای راه آهن برقی (اعم از کنترل، توسعه و بهره برداری) بپردازند و در جهت رفع مشکلات آن بکوشند.

2- اجراء و نظارت بر پروژه های برقی کردن راه آهن در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای راه آهن شهری و سایر شرکتهای حمل و نقل ریلی.

3- در شرکتهای مهندسی مشاور فعال در زمینه حمل و نقل ریلی به طراحی سیستمهای راه آهن برقی بپردازند.

4- طراحی و کنترل کیفیت تجهیزات خطوط برقی در شرکتهای تولیدی مرتبط با حمل و نقل ریلی کشور.

جدول دروس کمبود یا جبرانی دوره :

  ردیف

  نام درس

  تعداد واحد

  ساعت

  پیشنیاز

  جمع

  نظری

  عملی

1

  الکترونیک صنعتی

  3

  48

  48

2

رله و حفاظت

  3

  48

  48

3

بررسی سیستمهای قدرت 2

  3

  48

  48

4

 مبانی مهندسی راه آهن

  3

  48

  48

5

ماشینهای الکتریکی 3

  3

  48

  48

 6 

دورس امتحان ورودی دوره که در آن داوطلب حدنصاب تعیین شده را کسب نکرده است.

جدول دروس انتخابی دوره :

  ردیف

  نام درس

  تعداد واحد

  ساعت

  پیشنیاز

  جمع

  نظری

  عملی

21

کنترل مدرن

3

  48

  48

 

 

 22 

بهینه سازی انرژی در راهبری قطار

3

  48

  48

 

21 

23

کنترل متمرکز شبکه الکتریکی راه آهن

3

  48

  48

 

 11 

24

کنترل فازی و کاربرد آن در راه آهن

3

 48

  48

 25 

شبکه های عصبی و کاربرد آن در راه آهن

3

 48

  48

 

 

26

مباحث ویژه در سیستمهای پیشرفته ریلی

3

  48 

  48

27

کنترل و سیگنالینگ

3

 48

  48

28

سیستمهای کنترلی دیجیتالی

3

 48

  48

21 

29

برنامه سازی پیشرفته

3

 48

  48

30

مباحث ویژه در راه آهن برقی1

3

 48

  48

31

مباحث ویژه در راه آهن برقی2

3

 48

  48

جدول دروس اختصاصی دوره :

  ردیف

  نام درس

  تعداد واحد

  ساعت

  پیشنیاز

  جمع

  نظری

  عملی

11

  بررسی پستهای الکتریکی راه آهن

  3

  48

  48

  3

12

  آنالیز ماشینهای تراکشن

  3

  48

  48

  5

 13 

  کنترل محرکه های الکتریکی قطار

  3

  48

  48

  همزمان با 11

 14 

  آنالیز شبکه های تغذیه الکتریکی قطار

  3

  48

  48

  3

15

  سمینار

  2

  32

  32

 16 

  پایان نامه

  6

دفعات مشاهده: 10649 بار   |   دفعات چاپ: 1369 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 234 بار   |   0 نظر
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد. استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
Persian site map - English site map - Created in 0.427 seconds with 2006 queries by yektaweb 3455