تعریف و اهداف  
  با توجه به رشد صنعت ریلی کشور که سرعت آن در سالهای اخیر به اوج خود رسیده و عزم کشور در رسیدن به توان تولید در این صنعت، نیاز به ارتقای سطح پژوهشی و تربیت متخصصان با توان بالا جهت تحلیل و طراحی سیستمهای پیشرفته ریلی مورد تاکید می باشد. 
  هدف از دوره دکتری مهندسی کنترل و علائم توسعه متوازن نیروی انسانی متخصص در حوزه های مرتبط جهت پاسخگویی به مجموعه نیازها، تکمیل هرم علمی مناسب و تربیت افرادی متخصص در سطح راهبری پروژه های تحقیقاتی و توسعه فناوری در زمینه مهندسی راه آهن و بطور ویژه در حوزه کنترل سیستم ها و زیر سیستم های حوزه حمل و نقل ریلی و علائم و ارتباطات در سیستم های حمل و نقل ریلی میباشد. 
   
ضرورت ها و نیازها  
  ورود فناوری های نوین به کشور در زمینه های مختلف چون لکوموتیوهای دیزل الکتریک و برقی، واگنهای سرعت بالا، قطارهای خود کشش شهری و بین شهری (ترنستها)، خطوط راه آهن برقی شهری و بین شهری، تجهیزات کنترلی و ارتباطات و همچنین پروژه های ملی قطار پر سرعت مسائل پیچیده پژوهشی را برای صنعت راه آهن ایجاد کرده است. 
  مجموعه دکتری مهندسی کنترل و علائم با هدف تربیت پژوهشگران و متخصصینی که قابلیت مرتفع نمودن مشکلات فنی حوزه کنترل و علائم را در راه آهن و مترو داشته و پاسخگوی موضوعات تحقیقاتی عمیق در حوزه صنعت ریلی کشور باشد تهیه شده است. سرفصل این دوره بطور اخص به محورهای اصلی زیر خواهد پرداخت و دروس مربوطه نیز بر همین اساس انتخاب شده اند: 
  · طراحی کنترل کننده ها در حوزه کنترل اتوماتیک ترافیک. 
  · تحلیل و طراحی سامانه های سیگنالینگ. 
  · کنترل موتورهای تراکشن. 
  · کنترل زیر سیستم های مختلف در بخش ناوگان. 
 دروس دوره دکتری مهندسی کنترل و علائم 
	
		
			 | 
			
			   ردیف 
			 | 
			
			   نام درس 
			 | 
			
			   تعداد واحد 
			 | 
		 
		
			| 
			   کنترل ترافیک 
			 | 
			
			   ۱ 
			 | 
			
			   کنترل اتوماتیک ترافیک پیشرفته 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			   ۲ 
			 | 
			
			   سامانه های کنترل مشارکتی 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			   ۳ 
			 | 
			
			   مدل سازی و کنترل سامانه های هیبریدی 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			   سیگنالینگ 
			 | 
			
			   ۴ 
			 | 
			
			   سامانه های مسیر سازی قطار (اینترلاکینگ) 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			   ۵ 
			 | 
			
			   سامانه های سیگنالینگ پیشرفته 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			   ۶ 
			 | 
			
			   سامانه های تشخیص قطار 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			 ایمنی و خطا 
			 | 
			۷ | 
			ایمنی ورقابلیت اعتماد | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| ۸ | 
			تشخیص و شناسایی خطا | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			   راه آهن برقی 
			 | 
			
			  ۹ 
			 | 
			
			   آنالیز ماشین های الکتریکی تراکشن 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			   ۱۰ 
			 | 
			
			   سامانه الکترومغناطیس حرکت خطی 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			  ۱۱ 
			 | 
			
			   انرژی های تجدید پذیر و کاربرد آن در سامانه های ریلی 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			   دروس مشترک 
			  ما بین تمامی حوزه ها 
			 | 
			
			 ۱۲ 
			 | 
			
			   نظریه تخمین و فیلترهای بهینه 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			   ۱۳ 
			 | 
			
			   سامانه های کنترل بلادرنگ 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			 ۱۴ 
			 | 
			
			   کنترل کننده های هوشمند 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			 ۱۵ 
			 | 
			
			   سامانه های عیب یابی و کنترل تحمل پذیر عیب 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			   ۱۶ 
			 | 
			
			   شبیه سازی و مدلسازی 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| 
			 ۱۷ 
			 | 
			
			   برنامه ریزی خطی و غیر خطی 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			| ۱۸ | 
			
			   بهینه سازی 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			 | 
			
			   ۱۹ 
			 | 
			
			   مباحث پیشرفته در کنترل و علائم-۱ 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			 | 
			۲۰ | 
			
			   مباحث پیشرفته در کنترل و علائم-۲ 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
		
			 | 
			
			   ۲۱ 
			 | 
			
			   یک درس از دروس دوره دکتری سایر رشته های مهندسی 
			 | 
			
			   ۳ 
			 | 
		 
	
 
 |